دبیرستان دخترانه مهندس منوریان

وبلاگ دبیرستان مهندس منوریان

دبیرستان دخترانه مهندس منوریان

وبلاگ دبیرستان مهندس منوریان

دبیرستان دخترانه مهندس منوریان

این جا، بلاگ رسمی دبیرستان دخترانه مهندس منوریان در ناحیه 3 است.

آدرس مدرسه : شیراز _ بلوار شاهزاده قاسم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان
معرفی کتاب
بخش معرفی کتاب

۲۴ مطلب توسط «زهرا قدرتنما» ثبت شده است

خصوصیت 7 نوع چوب

شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۵۳ ب.ظ

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خصوصیات 7 نوع درخت

نوع چوب

شکل و رنگ الیاف

ویژگی چوب

سختی یا نرمی

سبکی یا سنگینی

نارون (ملج)

بلند- قهوه ای مایل به قرمز

سخت

سنگین

زیرفون

ظریف- سفید مایل به زرد

سخت

سبک

گیلاس سیاه

نزدیک به هم- قهوه ای مات متمایل به سیاه

سخت

سنگین

ساج

باز- زرد طلایی

نیمه سخت

سنگین

گلابی

راست- قرمز مایل به قهوه ای

نیمه سخت

سنگین

روسی

بلند- سفید

سخت

سبک

افرا

سفید مایل به کرم

سخت

نیمه سنگین

 

 



برگرفته شده از alimehdipour59.blog.ir

  • زهرا قدرتنما

ایا می دانید؟ (1)

سه شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۲، ۰۵:۱۴ ب.ظ

آیا می دانید که ..... زنبور عسل هر دقیقه ۱۱۵۰۰ بار بال می زند.
آیا می دانید که ..... تحقیقات نشان می دهد احتمال تولد نوزاد دختر از پدر و مادری که سیگاری هستند، از پسر بیشتر است.
آیا می دانید که ..... عسل تنها ماده غذایی است که فاسد نمی شود. باستان شناسان عسل یافت شده از مقبره فراعنه مصر را آزمایش کرده و آن‌را قابل خوردن تشخیص داده اند.
آیا می دانید که .....  ‌از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر فکر می کنند که توماس ادیسون لامپ را اختراع کرد، اما این‌طور نیست. مخترع لامپ جوزف وات بود.

  • زهرا قدرتنما

تاریخچه انقلاب اسلامی - وقایع سال 1340 تا 1356

سه شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۰ ق.ظ
دهم فروردین 1340 شانزدهم مهر 1341
وفات آیت‌الله العظمی حاج سید حسین بروجردی تصویب قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی
دوم بهمن 1341 یکم فروردین 1342
تظاهرات مردم در تهران
  • زهرا قدرتنما

مسیر امام پس از ورود به ایران

شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۵۵ ب.ظ

مسیر امام خمینی

  • زهرا قدرتنما

زندگینامه امام خمینی (ره)

سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۱۳ ب.ظ
امام‌خمینی(س)

آیت‌الله‌العظمی سید روح‌الله الموسوی الخمینی (س)، روز 20 جمادی‌الثانی سال 1320 ه.ق/1279 ه.ش مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در شهرستان خمین دیده به جهان گشود. پدرش آیت‌الله سیدمصطفی موسوی خمینی، تحصیلات خود را در نجف اشرف در زمان میرزای شیرای دنبال کرده و از مجتهدین زمان خویش بود که پس از بازگشت از نجف به عنوان پیشوای مذهبی مردم خمین و حومه مورد قبول همگان بود. مادر امام‌خمینی(س)‌ بانو هاجر احمدی، ‌از زنان متدین و پاکدامن آن دیار بود. سید روح‌الله پنج ماهه بود که پدرش در ماجرای درگیری مردم منطقه با اشرار و راهزنان، توسط گروهی از آنان در راه شهرستان خمین به اراک مورد حمله قرار گرفت و بر اثر برخورد چند گلوله به کتف و کمر در سن 47سالگی به قتل رسید.

  • زهرا قدرتنما

روزهای انقلابی - ششم بهمن ماه

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۷:۲۰ ب.ظ

روزنگار روز ششم بهمن ها

 

 

جمشید آموزگار نخست وزیر وقت علیه مخالفین رژیم شاهنشاهی سخنرانی کرد (1356 ه. ش)

حرکت سیل پایان ناپذیر مردم بسوی فرودگاه بین المللی مهر آباد (1357 ه. ش)

  • زهرا قدرتنما

راه حل هایی برای مدیریت زمان

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۴۳ ب.ظ

مدیریت زمان

آیا شما هم به این فکر می‌کنید که کاش زمان بیشتری برای انجام کارهای‌تان داشتید؟ آیا به این فکر می‌کنید که کاش می‌توانستید وقت خود را به کارهای مفیدتری اختصاص دهید؟ آیا شما هم با کمبود وقت شدید درگیر هستید؟

مدیریت زمان عنوان مهارتی است که به شما کمک می‌کند تمام کارهای خود را سر وقت و به موقع انجام دهید و هیچ گاه دچار کمبود زمان نشوید.اما به دست آوردن مهارت مدیریت زمان که فکر می‌کنم تک تک ما به شدت دنبال آن هستیم خیلی ساده نیست.

اگر با دیدن تیتر چشم‌های‌تان برق زد خوشحال باشید.در ادامه 11 قانون طلایی مدیریت زمان را که برگرفته از این مقاله فوق‌العاده است با هم مرور خواهیم کرد.

 

یک/ باور داشته باشید مدیریت زمان یک افسانه است!

خوب این خیلی عنوان خوبی برای اولین قانون یک مقاله درباره مدیریت زمان نیست. اما شما که نمی‌خواهید خود را گول بزنید؟ برای شروع باید باور داشته باشید شما به هیچ عنوان نمی‌توانید مدیریت زمان داشته باشید!

در واقع یک روز فقط و فقط 24 ساعت است و این 24 ساعت هم خواه ناخواه می‌گذرد. شما به جای تلاش برای مدیریت زمان، باید «خودتان را مدیریت کنید» برای انجام به موقع کارها. این راز بسیار مهم شما را وادار می‌کند به شخصیت خودتان دقیق‌تر بشوید.

 

دو/برای مدیریت زمان به دنبال جاهایی بگردید که زمان را تلف می‌کنید.

اولین قدم در مدیرت زمان این است که به دنبال سارقین زمان بگردید. ببینید کجا وقت‌تان به صورت نادرست هدر میرود و شما نمی‌توانید از آن زمان‌ها استفاده مناسبی در جهت بهره‌وری ببرید.

خیلی وب‌گردی الکی می‌کنید؟ همیشه تلفن می‌سوزانید؟ به خداوندگار SMS تبدیل شدید؟ برای وقت‌گذاری کارتون‌هایی مانند فوتبالیست ها را هم نگاه می‌کنید؟ انتظار هم دارید وقت کم نیاورید؟

 

سه/ برای تلاش‌هایتان برای مدیریت زمان هدف بگذارید.

یادآوری می‌کنم، توجه مدیریت زمان روی تغییر رفتارهای شماست و نه تغییر زمان  [گام شماره یک].  یکی از بهترین جاها برای شروع این تغییر رفتار تلاش برای حذف جاهایی است که وقت شما الکی تلف می‌شود [گام شماره دو]برای مثلا یک هفته سعی کنید یک هدفی بگذارید و حتما هم انجامش بدهید. نگاه نکردن برنامه عمو پورنگ که سخت نیست! هدف می‌تواند نزدن SMS برای یک هفته باشد.

 

چهار/ برنامه‌های مدیریت زمان‌تان را اجرایی و گسترده کنید.

این شاید یک جورهایی با گام شماره سه از یک رده باشند. شما توانستید یک هدف را برای یک مدت محدود تنظیم کنید و به آن عمل کنید.در این گام شما باید یک خورده به خودتان فشار بیاورید. نترسید به ذخایر چربی شما آسیبی وارد نمی‌شود.

شما کم‌کم باید این زمان‌های محدود را افزایش بدهید و در عین حال تعداد اهداف را هم زیاد کنید. برای مثال برای یک ماه نه SMS بزنید. نه برنامه‌های وقت‌گیر و بعضا وقت تلف‌کن تلوزیون را نگاه کنید. نه وبگردی بیهوده کنید و نه …

طبیعتا وقتی قدم سوم را با موفقیت برداشتید با کمی تلاش این قسمت را هم می‌توانید پشت سر بگذارید. هر چند شاید خیلی ساده به نظر نرسد!

 

 

 

مدیریت زمان

مدیریت زمان

 

پنج/ از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنید.

خوب بدیهی است که حتی یک برگ کاغذ هم می‌تواند ابزار مدیریت زمان باشد، اگر شما کارهای‌تان را مرتب و منظم روی آن بنویسید و تحلیل کنید.در حقیقت قسمت مهم کار هم همین جاست.

چه نرم افزارهای بسیار پیشرفته و چه Outlook ساده همه می‌توانند شما را در رسیدن به مقصودتان کمک کنند.مهم این است که شما خودتان بتوانید به نوبه خودتان کمک کنید.با استفاده از ابزارهای زیادی که وجود دارد زمان بندی روزانه خودتان را بنویسید و کلاه‌تان را قاضی کنید ببینید کجای کار را اشتباه کردید و کجاها را هم درست رفتید.پشت گوش نندازید خیلی زود عیب و ایرادهای کارتان را متوجه می‌شوید.

 

شش/در برنامه ریزی مدیریت زمان  بی‌رحمانه اولویت‌ بندی کنید.

ممکن است شما 10 تا کار داشته باشید. آیا شما انسانی هستید که بتوانید در یک لحظه هر 10 کار را انجام دهید؟ اگر می‌توانید انسان نیستید. فرشته‌ای چیزی هستید احتمالا!

کارهای‌تان را اولویت‌بندی کنید. مسلما به کارهایی برمی‌خورید که سریع‌تر باید انجام شوند یا کارهایی که اگر عقب بیافتند ضرر بیشتری را به شما تحمیل می‌کنند. یادتان باشد اگر اشتباه اولویت‌بندی کنید ضرر می‌کنید پس برای جلوگیری از آسیب‌های زمانی هم که شده است بی‌رحم و خشن باشید.

 

هفت/ «به دیگران محول کردن» را یاد بگیرید.

این بیشتر برای بیزینس و مدیریت تجاری کاربرد دارد اما می‌شود به زندگی شخصی هم تعمیمش داد.شما مدیر شرکت هستید و نه کسی که بخواهد همه فن حریفی خود را به رخ دیگران بکشد.سعی کنید یاد بگیرید چطور بار کارها را میان افرادی که سوپروایزر یا سرپرستشان هستید تقسیم کنید.Decide To Delegate یک منبع انگلیسی خوب برای آشنایی با مبانی تقسیم کار به این سبک است.

 

هشت/ یک برنامه روزمره تنظیم کنیم.

در برنامه مدیریت زمان یک برنامه روزمره برای خودتان درست کنید.برای مثال فکر کنید صبح که بیدار شدید کار شماره یک را بکنید ( مثلا ایمیل چک کردن ) و سپس کار شما دو را بکنید ( مثلا رفتن به بانک برای امور مالی ) و … در آخر هم یک برنامه جمع‌بندی داشته باشید[گام شماره پنج ].

در مواقع پیدایش بحران‌های زمانی اگر بتوانید هر چه بیشتر به برنامه روزمره خود وفادار بمانید، کمتر دچار مشکل می‌شوید. حالا شما کم‌کم به یک مدیر زمان موفق تبدیل می‌شوید.

 

نهم/ عادت بدهید به قرار دادن زمان‌های محدودی در میانه فعالیت‌ها

یکی از قانون های طلایی مدیرت زمان این است که خودتان را عادت بدهید بین کارهایی که می‌کنید یک زمان محدود هم در نظر بگیرید برای یک سری کارهای خاص. بگذارید مثال بزنم.

شما نمی‌توانید کل روز را به ایمیل جواب دادن بگذرانید. ولی می‌توانید بین فعالیت‌های‌تان زمان‌های کوتاه 15 دقیقه‌ای به پاسخ دادن به Email اختصاص بدهید. همان 15 دقیقه هم باید اصولی پاسخ داد و بی‌جهت ایمیل چک کردن را کش نداد!

 

دهم/ مطمئن بشوید همه چیز مرتب و منظم است.

یکی دیگر از قانونهای طلایی مدیریت زمان نظم است.از کودکی همیشه به ما یاد داده‌اند که هر چیز را که بر می‌دارید سر جای خود بگذارید یا همه چیز را در جای مناسب خود قرار دهید اما ما وقتی کمی مشغولیت پیدا می‌کنیم دیگر این دو اصل را فراموش می‌کنیم.

برای مثال همیشه به دنبال فایل‌ها در کامپیوتر خود می‌گردیم در حالی که اگر یک بار آنها را در کامپیوتر مرتب کرده بودیم و نظم بخشیده بودیم دیگر هر بار این همه دچار اتلاف وقت نبودیم. همین را تعمیم بدهید به چیزهای دیگر در محیط کار.نظم و ترتیب بزرگترین عامل در جلوگیری از سرقت وقت شما توسط خودتان است. به زیردستان خود ( مثلا به بچه‌ها وقتی مادر آنها هستید یا کارگران وقتی سرکارگر هستید ) یاد دهید چگونه با نظم در بهینه‌سازی وقت کل سیستم یاری‌گر باشند.

 

یازدهم/وقت‌تان را طوری تنظیم کنید که اسیر انتظار نشوید.

شما می‌توانید به مطب دندان‌ پزشک تان بروید و منتظر بمانید تا وقت ویزیت‌تان برسد. اما راستش را بخواهید شما اصلا نیازی ندارید بروید آنجا و با انگشت‌های‌تان بازی کنید یا مجلاتی بخوانید که تاریخشان حداقل برای سال 85 است.

با موبایل یا  PDA یک لیست از کارهایی که باید بکنید درست کنید. برای یک زن خانه‌دار این می‌تواند خرید مایحتاج، تلفن زدن به مادر مثلا، انجام کارهای خانه، رفتن دنبال بچه‌ها یا کارهایی از این دست باشد که بعضا بسیار وقت‌گیر هم هست.

حالا خیلی راحت‌تر هستید که طوری برنامه‌ریزی کنید در صف یا انتظار نایستید یا حداقل از قبل بتوانید پیش‌بینی درستی از شرایط پیش رو داشته باشید.تکنولوژی به کمک شما می‌آید.

دیگر شما هستید که باید تلاش کنید این 11 گام مدیرت زمان را به ترتیب در زندگی پیاده کنید و تاثیرات شگفت‌انگیز آن را در طولانی مدت ببینید.

منبع : تبیان

  • زهرا قدرتنما

بمناسبت 20 دی ماه؛ میرزا تقی خان امیر کبیردر یک نگاه

  • زهرا قدرتنما

اطلاعاتی درباره مشکلات املایی و راه های تقویتشان 

 

همه ما می دانیم که دانش آموزان در نوشتن املا دچار مشکلاتی هستند در این مقاله مشکلات املایی بررسی شده و برای رفع آن راهکارهایی ارائه شده است .امیدواریم که این راهکارها برای  دانش آموزان مفید واقع شود و همکاران عزیز نیز این راهکارها را به کار گیرند. 

  • زهرا قدرتنما

با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد کنیم؟

دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۱۴ ب.ظ


با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد کنیم؟

 
هر معلمی در دوره تدریس خود ممکن است با دانش آموزان گستاخ برخورد داشته باشد. نکته ای که اکثر معلمان را آزرده می کند. تندی و بی ادبی این دانش آموزان طوری است که به نظر می رسد کنترل آن ها ممکن نیست. در این جا روش هایی را برای برخورد با دانش آموزان گستاخ پیشنهاد می کنیم.

 
1 – اگر خود تحت‌ فشارهای روانی ناشی از زندگی و کار قرار داریم و نمی‌توانیم رفتار و گفتار خود را کنترل کنیم، بهتراست پیش از انجام هرکاری درباره دانش‌آموز، به فکر روشی برای کنترل فشارهای خود باشیم. تحقیقات نشان داده ‌است اگر مربیان بتوانند برخی رفتارهای خود را تغییر دهند، فرمانبری دانش آموز بیشتر خواهد شد.
 
2 – نباید افکار غلط و انحرافی درباره دانش‌آموز خود نداشته باشیم. به طور مثال: «شاگردم این کار را می‌کند تا حرص مرا دربیاورد یا او موجب تمام مشکلات در کلاس است.» چنین افکاری زمینه به‌وجود آمدن احساس بسیار بد را نسبت به آن دانش‌آموز مهیا می‌کند و به طور یقین بر رفتار ما و او اثر منفی می‌گذارد.
 
3 – باید از ارایه دستورات مبهم، کلی و تکراری اجتناب کنیم. برای مثال، به جای این که بگوییم: «منظم باش»، شفاف و مشخص بگوییم که از او چه می‌خواهیم.
   
4 – به جای سخنرانی و بحث و جدل، باید کوتاه و مۆثر با لحنی محکم ولی در کمال آرامش به او گوشزد کنیم که رفتارش در ما چه تأثیری گذاشته و اگر از این رفتار خود دست برندارد، چه عاقبتی در انتظار اوست.
 
5 – بهتر است به یاد داشته باشیم که عاقبتی را برای او مشخص کنیم که شدنی و کوتاه ‌مدت باشد. برای مثال نگوییم: «برای همیشه از این کلاس خواهم رفت».
 
6 – نباید انجام دادن خواسته‌هایمان را وظیفه او بدانیم بلکه پس از انجام دادن دستوراتمان باید او را با کلام و هدایای مورد علاقه تشویق کنیم.
7 – می‌توانیم با مشارکت دانش‌آموزان فهرستی از مهم‌ترین قوانین در کلاس و مدرسه به ‌ترتیب اهمیت و همراه با روش انجام دقیق آن تهیه کرده و پس از مشخص کردن نوع محرومیت برای انجام ندادن‌شان، آن را با قاطعیت اجرا کنیم.
8 – باید عوامل مشکل‌ساز را شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کنیم.
9 – به نیازهای جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و… دانش‌آموزان باید بیشتر توجه کنیم.
10- باید سعی کنیم فرصتی را ایجاد کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند نسبت به رفتارهای نامناسب خود فکر کنند.
11 – بهتر است که ارتباط مربیان و مسوولان مدرسه را با والدین بیش از پیش تقویت کنیم.
 
در دوران بلوغ که بحران روحی و عاطفی نوجوان را در بر می گیرد، بهترین راه برای پیشگیری از خشونت، مسامحه و سازگاری است. اغماض، گذشت و نادیده گرفتن رفتارهای او همراه با آرامش، در اغلب مواقع از استمرار و پیشروی خشونت در قالب پرخاشگری های فیزیکی و لفظی جلوگیری می کند.
12- راهنمایی و مشاوره با دانش آموز در خصوص عواقب خشونت و آثار اجتماعی آن و همچنین مشاوره با خانواده دانش آموز درباره کاهش رفتارهایی که منجر به خشونت نوجوان می شود، بسیار مۆثر خواهد بود. 
 
13- ایجاد زمینه ی فعالیت های مۆثر در خانه و مدرسه برای اشتغال بیشتر نوجوان و تخلیه انرژی های جسمی و روانی او در کاهش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه بسیار  تأثیرگذار است. 
 
14- خودداری مدرسه از به کاربردن روش های انضباطی غلط و ایجاد فضای صمیمی تر میان معلمان و دانش آموزانِ نوجوانِ خشونت گرا، به کاهش رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه می انجامد.
 
15 -باید از تنبیه بدنی به طور جدی خودداری کرده و درصورت نیاز از محروم سازی های کوتاه مدت استفاده کنیم.
16 -خوب است که برای شنیدن مسایل و مشکلات دانش آموزان وقت بگذاریم.
 
17 -بهتر است از سرزنش و تحقیر کردن و مقایسه دانش آموزان به طور جدی خودداری کنیم.
18 -باید ضمن تقویت ابعاد معنوی در دانش آموزان، روش های آرام شده ی دینی را به آن ها آموزش دهیم.
 
19 -باید علایم هشداردهنده خشم را به دانش آموزان آموزش دهیم تا بتوانند خشم خود را بهتر کنترل کنند.
 
20- بهتر است روش های «آرام شدنی » را به آن ها آموزش دهیم،ازجمله تنفس عمیق، حرف زدن های مثبت با خود و...
 
21- یکی از دلایل عصبانیت و ناراحتی دانش آموزان این است که نمی توانند احساسات خود را به درستی بیان کنند. می توانیم با کمک عکس و فیلم و نقاشی انواع احساسات مانند خشم، ترس، شادی، غم و... را به آن ها آموزش دهیم.
 
22- چون بسیاری ازناسازگاری های دانش آموزان به دلیل ناآشنایی مربیان و والدین با مهارت های زندگی است، توصیه می شود مهارت های ارتباطی مانند گوش دادن، ابراز وجود، حل مسأله و تصمیم گیری و دیگر مهارت های زندگی را خود بیاموزیم و به دانش آموزان نیز آموزش دهیم.
 
درباره دانش آموزان بیش فعال علاوه بر موارد فوق، رعایت موارد زیر تأکید می شود:
 
 دارو درمانی مستمر زیرنظر روا نپزشک که ممکن است تا چند سال طول بکشد چرا که با تشخیص و مراقبت درست، بیشتر آنان تا پایان دوره نوجوانی درمان می شوند.
 تأمین خواب مناسب شبانه به هر طریق ممکن، حتی با اعلام خاموشی برای تمامی اعضای خانواده.
 پرهیز از خوردن قند و شکر، نوشابه گازدار، کاکائو، چیپس و پفک.
آموزش والدین در زمینه شیوه برخورد با آن ها و شیو ه کمک کردن به فرزند بیش فعا لشان در انجام کارهای روزانه

 

منبع:معلم نمونه

  • زهرا قدرتنما

رکورد های ایران در کتاب رکورد های گینس

جمعه, ۲۷ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۵۶ ب.ظ

ایران در چه چیز هایی مقام اول را دارد ؟ 

1- بیشترین تولید پسته
2- بیشترین تولید خاویار
۳- بیشترین تولید خانواده توت
۴- بیشترین تولید زعفران (۸۰% کل تولید جهانی)
۵- بیشترین تولید زرشک
۶- بیشترین تولیدمیوه آلویی (از قبیل شفت وگیلاس وغیره )
۷- بالاترین دمای ثبت شده روی سطح زمین (۷۰٫۷ درجه سانتیگرد در کویر لوت)
۸- بیشترین تلفات انسانی در سرما و کولاک برفی (۴۰۰۰ نفر در کولاک سال ۱۳۵۰ کشته شدند، میزان بارش برف ۸ متر در ۵ روز)
۹- بزرگترین واردکننده گندم
۱۰- بیشترین فرار مغز ها
۱۱- بیشترین نسبت زن به مرد در مدارس و دانشگاه ها (۱٫۲۳ زن در مقابل هر مرد)
۱۲- بالاترین میزان تشعشات زمینی، با شدت سالانه ۲۶۰ میلی سیورت در رامسر (مقایسه= یک عکس رادیوگرام سینه ۰٫۰۵ میلی سیورت، میدانهای اطراف چرنوبیل ۲۵ میلی سیورت)
۱۳- بیشترین تعداد زمینلرزه های بزرگ (بالای ۵٫۵ ریشتر)
۱۴- دقیقترین تقویم دنیا (تقویم جلالی)
۱۵- بیشترین مصرف تریاک و هرویین (امریکا بیشترین مصرف کوکایین را دارد)
۱۶- بیشترین تعداد تغییر پایتخت در طول تاریخ (تهران سی و دومین پایتخت ایرانست)
۱۷- کهنترین کشور دنیا (تاسیس شده در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)
۱۸- میزبان بزرگترین جمیعت مهاجر جهان (اکثرا عراقی و افغانی)
۱۹- بزرگترین تولید کننده فیروزه
۲۰- بزرگترین منابع روی در جهان
۲۱- بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فرش های دست بافت (۷۵% کل تولید جهانی)
۲۲- بیشترین شتاب پیشرفت تولید علم و تکنولوژی در جهان (۳۴۰۰۰۰% رشد در طول ۳۷ سال ۱۳۴۹-۱۳۸۷، شتاب رشدی یازده برابر متوسط جهان در سال ۱۳۸۸, رشد سالانه کنونی ۲۵٫۷%)
۲۳- بزرگترین سیستم بانکی اسلامی (کل سرمایه ۲۳۶ میلیارد دلار)
۲۴- بالاترین میزان وابستگی به انرژی (بیشترین اتلاف انرژی در جهان)
۲۵- بزرگترین منابع انرژی هیدروکربن (گاز و نفت با هم، با ارزش ۱۴۰۰۰ میلیارد دلار بر حسب قیمت جهانی ۷۵ دلار هر بشکه نفت)
۲۶- بالاترین تناسب ذخایر به تولید برای نفت در جهان(با میزان تولید کنونی ایران معادل ۸۹ سال ذخایر نفتی دارد)
۲۷- ارزانترین پایتخت جهان (طبق تحقیق شبکه خبری سی ان ان تهران ارزانترین پایتخت جهانست)
۲۸- بزرگترین فوران چاه نفت در تاریخ (نشت چاه نفتی قم در سال ۱۳۳۵ سه ماه ادمه داشت با فوران روزی ۱۲۵۰۰۰ بشکه نفت، ارتفاع فوران ۵۲ متر، مقایسه با نشت نفتی خلیج مکسیکو با خروج سه ماه ۵۳۰۰۰ بشکه در روز)
۲۹- بالاترین آلودگی دیوکسید گوگرد در هوای شهری
۳۰- قدیمیترین منبع مصنوعی یا ساختگی آبی جهان با قدمت ۲۷۰۰ سال (قنات گناد آباد هنوز هم آب ۴۰۰۰۰ نفر را فراهم میکند)
۳۱- بزرگترین مجموعه جواهرات در جهان (جوهرات شاهی ایران در موزه بانک مرکزی ایران بزرگترین گنجینه جوهرات جهانست)
۳۲- کهنترین امپراتوری جهان (هخامنشیان اولین ابرقدرت تاریخ بودند و در اوج قدرت بر ۴۴% کل جمیعت جهان حکومت میکردند که این بالاترین درصد جمیعت تحت یک دولت در تاریخ هم هست)
۳۳- بیشترین تعداد تلفات در جنگ شیمیایی (۱۰۰۰۰۰ کشته و ۱۰۰۰۰۰ زخمی در جنگ با صدام، ایران همچنین دومین رتبه تلفات تاریخ را بر اثر سلاح های کشتار دست جمعی بعد از ژاپن دارد)
۳۴- بیشترین تعداد و تناسب شیعه گان در جهان (۸۹% جمیعت ایران)
  • زهرا قدرتنما

گزیده زیباترین اشعار شاملو

چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹ ب.ظ

 

گزیده بهترین و زباترین اشعار احد شاملو 

 

و عشق را 
کنار تیرک راه بند
تازیانه می زنند
عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد...
روزگار غریبی است نازنین...
آنکه بر در می کوبد شباهنگام
به کشتن چراغ آمده است 
نور را در پستوی خانه نهان باید کرد... شاملو

 

آه اگر آزادی سرودی می خواند
کوچک
همچون گلوگاه پرنده ای
هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند
سالیان بسیاری نمی بایست
دریافتی را
که هر ویرانه نشان از غیاب انسانی است ...  شاملو

  • زهرا قدرتنما

زندگینامه احمد شاملو

چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷ ب.ظ

 زندگینامه احمد شاملو

 

احمد شاملو در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در خیابان صفی علیشاه تهران متولد شد . ودر ساعت ۹ شب دوم مرداد ۱۳۷۹ درگذشت.

در بیست و دو سالگی (۱۳۲۶) مجموعه اشعار او با نام «آهنگ‌های فراموش شده» به چاپ می‌رسد و هم‌زمان کار در نشریاتی مثل «هفته نو» را آغاز می‌کند.
در سال ۱۳۳۰ او شعر بلند «۲۳» و مجموعه اشعار «قطع نامه» را به چاپ می‌رساند. در سال ۱۳۳۱ به مدت حدود دو سال مشاورت فرهنگی سفارت مجارستان را به عهده دارد.در سال ۱۳۳۲ پس از کودتای ۲۸ مرداد با بسته شدن فضای سیاسی ایران مجموعه اشعار آهن‌ها و احساس توسط پلیس در چاپخانه سوزانده می‌شود و

  • زهرا قدرتنما

سبک زندگی اسلامی

سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳ ب.ظ

سبک زندگی اسلامی 

 

وقتی بحث از سبک زندگی می‌شود، در واقع آنچه مورد پردازش و بررسی قرار می‌گیرد سبک «زیستن» و «زندگی» است که با این حساب، مقتضی است؛ قبل از بررسی «سبک زندگی»، خود مفهوم «زیستن» و «زندگی» به طور دقیق مشخص شود تا آن‌گاه و در گام بعدی در خصوص وضعیت زندگی و سبک آن و…  

  • زهرا قدرتنما

پژوهش

دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹ ب.ظ

ادامه مقالة پژوهش و انواع آن : 

 

فرضیه

فرضیه یا انگاشته(به یونانی πόθεσις‏) و (به انگلیسی Hypothesis‏) یا یک توضیح برای یک رخداد است یا پیشنهادی برای اینکه چگونه چند رخداد با یک دیگر رابطه دارند. در تعریفی دیگر، فرضیه، به فرضی که گفته می شود که به عنوان یک توضیح و تفسیر آزمایشی بکار می رود و پایه ی تحقیقات بعدی را تشکیل می دهد. معمولا ً تشکیل یک فرضیه، نخستین گام در حل مساله یا مشکل است.

در روش تحقیق(پژوهش)، فرضیه عبارت است از راه حل پیشنهادی پژوهشگر برای

  • زهرا قدرتنما